van oost naar west via alligator alley - Reisverslag uit Sanibel Island, Verenigde Staten van familie karman - WaarBenJij.nu van oost naar west via alligator alley - Reisverslag uit Sanibel Island, Verenigde Staten van familie karman - WaarBenJij.nu

van oost naar west via alligator alley

Door: Astrid

Blijf op de hoogte en volg familie

23 December 2015 | Verenigde Staten, Sanibel Island

Vanmorgen zijn we na het ontbijt direct onderweg gegaan naar onze volgende bestemming: Sanibel. We rijden dwars door de everglades over de 41, die bekend staat als Alligator Alley. Tijdens de rit krijgen wij steeds een prachtig uitzicht over de everglades in zijn volle diversiteit. We stoppen bij de Buffalo Tiger Airboatrides om een tocht te maken in de Everglades. We zijn de eersten voor “onze” boot en kiezen een plekje voorin. Als we vertrekken valt de motor van de boot een paar keer uit.... dat geeft ons te denken... wat als we motorpech krijgen midden in de Everglades? Wanneer onze gids na een paar keer proberen de motor aan heeft denken we er verder niet over na. Gelukkig hebben we earplugs gekregen want zo’n airboat maakt een behoorlijk kabaal. De gids stuurt de boot vakkundig over het water en al snel krijgen wij de eerste alligator in het vizier. We varen nog even terug om zo dichtbij mogelijk te komen, maar de alligator laat zich in het water zakken en verdwijnt. Een klein stukje verder zien we weer een alligator. We varen weer dichtbij en we varen zo langzaam dat de motor weer uitvalt. We liggen naast een klein stukje drijvend moeras en al snel ligt er een volwassen vrouwtjes - alligator van zo’n 3 meter vlak naast de boot. Langzaamaan zien wij aan alle kanten van de boot de alligators aan komen zwemmen. Wij vinden het behoorlijk spannend en manen de kinderen om van de rand van de boot weg te blijven. De gids blijft rustig en vertelt wat over de alligators. Na een tijdje start hij de boot weer en varen we weer weg. Pffff dat was spannend! We varen nog veel dieper de Everglades in en stoppen hier en daar bij een alligator om die van (heel!) dichtbij te bekijken. Op een gegeven moment komen we bij een verlaten indianendorp aan en we mogen daar even rondkijken. Saillant detail: als we uit de boot stappen ligt er gewoon een alligator op de kant... De gids vertelt dat het laatste opperhoofd Buffalo Tiger heette en nog maar vorig jaar is overleden. Hij verteld ons hoe de indianen daar leefden. Marijn vindt het allemaal super interessant en wil weten waarom de indianen er nu niet meer wonen. Als de gids verteld dat door milieuvervuiling het leefgebied verpest is en de indianen nu verderop wonen zegt Marijn dat hij eigenlijk daar wel zou willen kijken. Helaas gaat dat niet. Onderweg terug naar het startpunt zien we nog enkele alligators, maar ook schildpadden en talloze vogels. Het was echt een onvergetelijk avontuur!!
We rijden door naar de oostkust en rijden langs Naples, een supermooie stad langs de westkust waar de inwoners gemiddeld duidelijk een stuk rijker zijn dan in de rest van Florida. Iets verder omhoog langs de kust ligt Fort Meijers en daarboven Sanibel. Sanibel is een eiland wat met een enorme brug van enkele miles lang verbonden is met het vaste land. Er heerst een lekker eilandsfeertje en we gaan meteen op het strand kijken. Fien heeft gelijk haar handen vol met schelpen, maar de andere kinderen willen graag eerst het zwembad verkennen. Prima, morgen hebben we nog alle tijd! We eten weer lekker buiten, met zicht op de Golf van Mexico, het parelwitte strand en de palmbomen. Het is al vroeg donker want ook hier in Florida is het winter, maar we zitten nog lang buiten, met het geluid van de golven en de vogels op de achtergrond.

• 23 December 2015 - 19:17

Herman Smit:

Mooi verslag. Klinkt erg herkenbaar. Ben daar twee keer geweest. Heb vrienden in Naples wonen. Als je nog in de buurt blijft kan ik je een bezoek aan Corckscrew swamp aanbevelen. Is een erg mooi gebied met een houten loopbrug door het moeras heen. Veel plezier en geniet er van. Groetjes Herman

• 23 December 2015 - 19:29

Oma:

Lieve kinderen wat een avontuur,en wat hebben jullie veel gezien heel mooi verteld. Ook ik geniet het is mooi weer.liefs oma.

• 24 December 2015 - 18:51

Mieke:

hallo allemaal
    Wat veel mooie belevenissen!
    Enne..Tijn...heb je al een hamburger gegeten???
    Wij wensen jullie mooie kerstdagen toe!

groet van Piet en Mieke

• 28 December 2015 - 09:39

Mirjam, Dimitri En Eline:

Leuk om zo mee te lezen met jullie avonturen daar! Zo te lezen genieten jullie volop. Heel fijne vakantie gewenst! Dimitri vraagt of marijn al een kroko heeft geaaid...