Outher space and beyond - Reisverslag uit Orlando, Verenigde Staten van familie karman - WaarBenJij.nu Outher space and beyond - Reisverslag uit Orlando, Verenigde Staten van familie karman - WaarBenJij.nu

Outher space and beyond

Door: Astrid

Blijf op de hoogte en volg familie

30 December 2015 | Verenigde Staten, Orlando

Vandaag gaan we naar het Kennedy Space Center, wat aan de oostkust van Florida ligt. We arriveren op tijd want we hebben inmiddels in de gaten dat de gemiddelde Amerikaan vrij laat naar een pretpark of attractie gaat om vervolgens ook tot laat te blijven. Als eerste gaan we naar het IMAX-theater waar we een ruimtereis in 3D meemaken. Fien is nog zo lekker onbevangen en we zien haar naast ons grijpen naar de dingen die in 3D op haar afkomen. Als de film af is gaan we naar het Atlantis-gebouw. We krijgen eerst een film te zien die zowel op het scherm voor ons, als op schermen op de zijwanden en plafond geprojecteerd wordt. Aan het einde van de film zien de we de echte Atlantis door het scherm heen en gaat het scherm omhoog. Het ruimteschip is indrukwekkend en we kijken onze ogen uit. Het gebouw heeft iets weg van Nemo; de kinderen kunnen van alles zelf uitproberen en testjes doen op interactieve schermen. Het wordt ons duidelijk dat de ontwikkelingen in de ruimtevaart veel meebrengen in ons dagelijks leven. Niet alleen in de auto-technologie of ontwikkeling m.b.t. computers en telefoons, maar ook in de medische wereld. De ontwikkelingen zijn ook zo snel gegaan! Een van de medewerkers verteld dat hij een horloge om heeft van nog geen 10 dollar, maar dat daar meer computertechnologie in zit dan destijds gebruikt in de missies naar de maan. Als we weer naar buiten gaan is het al bijna tijd voor onze “upclose tour”. Er staat een lange rij mensen te wachten; voor een busritje van een kwartiertje staat men hier uren in de rij. Omdat wij een langere tour van 2 uur geboekt hebben mogen wij langs de rij en melden wij ons bij het busstation. Onze wat oudere tourguide komt zich voorstellen en vraagt waar wij vandaan komen. Als we antwoorden dat wij uit Nederland komen, vraagt hij of we in de buurt van Hoorn wonen. Hij heeft daar familie, zijn ouders komen uit Friesland. Hij wijst naar zijn naambordje waarop staat John Caminga, wat vroeger Jan Kamminga geweest was. Ja, dat klinkt aardig Fries!
We rijden met de bus langs de diverse highlights van de launch- and landingfacilities en de overige gebouwen van NASA. Indrukwekkend allemaal. Tevens zien we onderweg tal van dieren, zoals vogels, alligators en schildpadden. We stappen een aantal keer uit de bus voor een “fotomoment”. Wij hebben af en toe het idee dat de kinderen helemaal niet luisteren, maar op de terugweg horen wij ze alle vier praten over de dingen die ze vandaag gezien en gehoord hebben. We vonden dit een geweldige dag die we zeker niet hadden willen missen!
Omdat we voor ons doen vrij vroeg terug gaan naar huis, pakken we onderweg nog even een bezoek aan de Florida Mall mee. Een enorm winkelcentrum waar het gewoon leuk is om even rond te kijken naar de winkels maar vooral naar het winkelende publiek. Uiteindelijk zijn we toch nog rond een uurtje of 19.00 in ons huis. We hebben nog 3 dagen Disney voor de boeg dus rusten we vanavond maar eens lekker uit.

• 02 Januari 2016 - 19:28

Mieke:

Hallo allemaal,
    wat hebben we genoten van jullie reisverslagen!
    Nu naderen jullie het einde van deze reis
    Wij wensen iedereen een heel goede terugreis!

groet van Piet en Mieke