Manatees en Mickey - Reisverslag uit Orlando, Verenigde Staten van familie karman - WaarBenJij.nu Manatees en Mickey - Reisverslag uit Orlando, Verenigde Staten van familie karman - WaarBenJij.nu

Manatees en Mickey

Door: Astrid

Blijf op de hoogte en volg familie

30 December 2015 | Verenigde Staten, Orlando

We staan vroeg op want om 7.15 uur moeten we ons melden bij het Plantation on Crystal River watersportcentrum voor onze Manatee-tour. We hebben ons laten vertellen dat tussen november en maart de beste tijd is om te snorkelen met de Manatees omdat deze grote zeedieren dan komen overwinteren in de Crystal River. In de rivier zitten wel 1000 bronnen van waaruit warm(er) water omhoog komt. De Manatees liggen het lekkerste bij deze bronnen en kunnen hier de koude winters goed doorkomen.
Nadat we onze wetsuits aan hebben gedaan, zien we eerst een informatiefilm over de manatees. De do’s en don’ts komen langs en ook enkele weetjes. De kinderen hadden de dag ervoor in het zwembad al een aantal weetjes opgedaan over de manatees. Het weetje dat is blijven hangen heeft te maken met het oog van de manatee. Deze sluit namelijk niet zoals bij ons met een ooglid, maar heeft een kringspier, net zoals je ..... (inderdaad die!) Dat vinden de kinderen heeeel interessant.
De kapitein van onze boot verteld dat er helaas nog weinig manatees in de rivier zijn dit jaar. Dit heeft te maken met de extreem zachte winter dit jaar. (normaal liggen de maximumtemperaturen rond 20 graden Celcius, maar momenteel liggen ze rond de 30 graden celcius) Hierdoor is er voor de manatees nog geen noodzaak om de rivier te bezoeken. Het is dus spannend of we uberhaupt wel manatees gaan zien.
We vertrekken met een boot, maar stoppen direct naast het hotel al. Er is een manatee met baby in de rivier naast het hotel gespot en die gaan wij bekijken. Wel bijzonder: we kijken al 2 dagen steeds naar het water om te kijken of we manatees zien, maar zonder resultaat. Nu zwemt er toch een manatee rond. We gaan met z’n allen het water in en dat is even wennen. Aan de ene kant toch de kou van het water, gecombineerd met het slechte zicht onderwater. Dat maakt dat we even bewust moeten ademen door onze snorkels, maar het gaat goed. Met de hele groep zwemmen we in de richting waar de manatee moet zijn. Dan komen we ineens heel dichtbij, maar Fien raakt in paniek. Ze vindt het toch heel eng, zwemmen met zo’n enorm beest en wil uit het water. We brengen haar terug naar de boot waar ze aan de warme choco gaat. Marijn houdt het ook meteen voor gezien en vertrekt ook naar de boot. Als wij dan uiteindelijk toch de manatee zien is het inderdaad best indrukwekkend. Deze manatee heeft een baby mee en we zien ze samen zwemmen.
Wij vinden het een beetje zielig worden omdat we de manatee met de andere snorkelaars een beetje opjagen, maar gelukkig geeft de kapitein aan dat we elders gaan kijken. We gaan weer op de boot en varen een stukje verder de crystal river op. Al snel zien we een nieuwe manatee en gaan wij ook snel het water weer in. We snorkelen een stukje rondom de manatee en hij is heel dichtbij. Op een gegeven moment zwemt hij gewoon onder me door! Dan laten we ook deze manatee met rust en gaan naar Three Sister Springs, ook wel de slaapkamer van de manatees genoemd. Hier is het water superhelder en normaal gesproken liggen de Manatees hier met honderden tegelijk te rusten. Nu zien we er echter geen een, jammer. Wel is het ontzettend mooi bij deze bronnen. Als we weer terug zijn op de boot om weer richting hotel te varen, zwemt er ineens een hele grote manatee met ons mee. Voor Marijn en Fien vooral ook erg leuk omdat ze nu vanaf de boot een goed zicht hebben op dit dier.
Terug bij het hotel pakken we de auto in en vertrekken richting Orlando. We rijden direct naar Magic Kingdom en laten ons meeslepen met de Disney-sfeer. Het is wel even wennen met de drukte maar ook erg leuk. We doen diverse attracties en kijken naar een parade en een show. Natuurlijk missen we ook het vuurwerk niet. We arriveren pas laat in de avond bij het huis dat we gehuurd hebben. Een prima plek om de komende week te verblijven.

• 30 December 2015 - 09:58

Oma:

Wat weer een ervaring, maar toch prachtig dat jullie ze gezien hebben , en stoer hoor van Marijn en Fien dat ze toch het water in zijn geweest, ik had het ze niet nagedaan. En dan nu maar heerlijk genieten in Disneyworld. Heel veel plezier lieve groetjes Oma

• 30 December 2015 - 13:44

Ciska En Elly:

Lieve Marijn en familie,

Wat een belevenissen zeg! Leuk om jullie verhalen te lezen en de foto's te bekijken. Geniet nog van de vakantie en tot ziens in het nieuwe jaar.

Groetjes juf Elly en juf Ciska.