Edinburgh - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van familie karman - WaarBenJij.nu Edinburgh - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van familie karman - WaarBenJij.nu

Edinburgh

Door: Astrid

Blijf op de hoogte en volg familie

03 Mei 2018 | Verenigd Koninkrijk, Edinburgh

Edinburgh

In Edinburgh overnachten we op een camping aan de rand van de stad. Vanaf de camping kunnen we met de (dubbeldekker!)-bus naar het centrum. De kinderen vinden dat al een belevenis en rennen gelijk naar boven om vervolgens helemaal vooraan in de bus te zitten. Ook Skippy mag mee in de bus, men is hier heel relaxed met dieren. Edinburgh is een prachtige stad met veel mooie gebouwen. Het centrum bestaat uit 2 delen: de oude stad en de nieuwe stad. Tot het einde van de 18e eeuw was er alleen de oude stad, maar het leven in de smalle steegjes had zo zijn nadelen. Zo was er geen stromend water (men moest water halen uit enkele waterpunten in de stad) en er was ook geen riolering. De inwoners van de stad openden daarom ‘s avonds hun raam en gooiden dan hetgeen ze de hele dag aan uitwerpselen hadden opgespaard zo in de steeg onder hun raam. Ze waarschuwden daarbij de mensen die in de steeg liepen door “gardyloo” te roepen. Gelukkig is van deze vieze bezigheid tegenwoordig niets meer te zien of ruiken!! De nieuwe stad werd met betere voorzieningen aangelegd maar evengoed was er aandacht voor architectuur waardoor ook dit deel van de stad prachtig is om doorheen te lopen.
Omdat het regent als we in het centrum aankomen gaan we eerst maar een beetje shoppen in het nieuwe stadsdeel. Er zijn veel grote winkels zoals je die ook bij ons tegenkomt en veel souvenierswinkels. Als we bij de Northbridge aankomen maken we de oversteek naar de oude stad. Het regent nog steeds dus we zoeken eerst naar een pub waar we wat kunnen eten en drinken. Niet overal mag Skippy mee naar binnen maar we vinden er toch vrij snel eentje waar dit wel is toegestaan. In Nederland zie je dat maar weinig maar in Schotland is het redelijk gebruikelijk om honden toe te laten in de horeca: op het platteland meer dan in de stad. Gelukkig blijft het de rest van de dag droog en we dwalen wat door de oude stad. Het kasteel ligt er indrukwekkend bij bovenop de berg. Wij snappen wel dat dit het sterkste fort van Schotland was met uitzicht en kanonnen aan alle kanten. De kathedraal van St. Giles is ook prachtig en we zijn onder de indruk van de grafmonumenten die binnen te zien zijn. We genieten echt van ons dagje Edinburgh met mooie gebouwen, groene parken, relaxte mensen en leuke straatartiesten die showtjes weggeven; een perfecte afsluiting van onze reis in Edinburgh. We slapen nog 1 nachtje in Edinburgh en gaan dan na ongeveer 2500 kilometer rijden, duizenden schapen, tig bezienswaardigheden, vele lochs en bergen en heel veel nieuwe en mooie indrukken van dit prachtige land weer terug naar Nederland. Bedankt weer voor het meelezen!

• 03 Mei 2018 - 19:26

Tineke Karman:

Wat hebben jullie genoten als je de verslagen leest en heerlijk om dat mee te beleven met de reisverslagen. Ik wens jullie een goede overtocht en een Welkom Thuis. Liefs Oma.

• 06 Mei 2018 - 10:05

Piet Montsma:

Volgens mij hebben jullie met zn allen een hele mooie vacantie gehad.
    Wat knap astrid hoe leuk je het allemaal beschreef.En dat met zn allen ondernemen met die camper.
    Heel leuk,Liefs piet en mieke.

• 04 Juli 2018 - 10:02

Anke:

Dit zijn mooie en blijvende herinneringen door je verhaal zo fantastisch vast te leggen.
    Ik heb ervan genoten en zo te zien al door 38175 andere bekeken.
    Ik ben benieuwd naar je volgende onderneming, erg leuk.
    Liefs Anke en natuurlijk ook van John