Cairngorms - Reisverslag uit Aviemore, Verenigd Koninkrijk van familie karman - WaarBenJij.nu Cairngorms - Reisverslag uit Aviemore, Verenigd Koninkrijk van familie karman - WaarBenJij.nu

Cairngorms

Door: Astrid

Blijf op de hoogte en volg familie

24 April 2018 | Verenigd Koninkrijk, Aviemore

Vanuit het mooie haventje in Dunbar rijden we noordwaarts. We rijden Edinburgh voorbij en gaan over de Forth, het water ten noorden van Edinburgh. Deze plek wordt al lang als oversteekplaats gebruikt omdat het op het smalste deel van de Forth is. Vroeger ging er een veerpont die werd bediend door monniken en later door de lokale zeelui. Al in de 19e eeuw werd er een spoorbrug gebouwd en bijna een eeuw later een brug gebouwd voor wegverkeer. Weer 50 jaar later werd de queensferry crossend gebouwd: de langste tuibrug van europa.
We rijden door naar Pitlochry: een leuk toeristisch plaatsje. We lopen wat langs de winkeltjes en bezoeken de grote dam die gebouwd is ten behoeve van de waterkrachtcentrale. We kunnen langs de vistrappen naar beneden lopen en kunnen op een plek zien hoe de zalmen naar boven zwemmen. Als we uitgekeken zijn rijden we door naar Braemar waar we 2 nachten zullen blijven. De weg naar Braemar leidt langs een skigebied en we zien hier en daar ook nog wat sneeuw liggen. We zitten nu echt in de highlands, prachtig om de bergen te zien begroeid met heide. Braemar zelf is een prachtig plaatsje en de bossen en bergen eromheen lenen zich prima voor een wandeling. We blijven een extra nachtje in Braemar om te wandelen en te relaxen. Na Braemar hebben we het plaatsje Dufftown bezocht. Dit wordt met zijn 7 destilleerderijen de whisky-hoofdstad van Schotland genoemd. Hier hebben een rondleiding gedaan bij Glenfiddich. Erg leuk om te zien hoe whisky gemaakt wordt. De route naar Dufftown is prachtig en indrukwekkend. Met hellingen van wel 20% is het af en toe hard werken voor onze oude camper, een stukje moesten we zelfs in de eerste versnelling omdat we anders niet omhoog kwamen, maar hij heeft het weer prima gedaan! Ons laatste nachtje in de Cairngorms gaan we (wild-)camperen in de bossen bij Loch Garten, iets boven Aviemore. We staan bij een prachtig meer (logisch: Loch) en het is hier heerlijk rustig. We hebben mazzel met het weer: een lekker zonnetje dus we kunnen buiten zitten en genieten van de prachtige omgeving. Benieuwd of we de zee-arend die hier nestelt nog gaan zien!

• 24 April 2018 - 19:51

Tineke Karman:

Ik wist niet dat het daar zo mooi was en zoveel bergen zijn., maar jullie zien zo toch heel wat van de schotse hooglanden. Prachtige natuur zo te zien, fijn dat jullie ook zon hebben ,hier is het erg koud en regenachtig . Groetjes Oma.

• 24 April 2018 - 21:46

Piet En Mieke:

een mooi reisverslag!!we zien jullie rijden!!veel reisplezier gewenst!!groet van Piet en Mieke